ناشران مشغول غرفه سازی در شبستان مصلی هستند | ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه کتاب همکاری دارند

ناشران مشغول غرفه سازی در شبستان مصلی هستند | ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه کتاب همکاری دارند

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود، خبرهای داغ و دست اول درباره این رویداد بزرگ فرهنگی هم یکی پس از دیگری از راه می‌رسد. همشهری آنلاین مهم‌ ترین خبرهای این نمایشگاه را هر روز به اطلاع مخاطبان اهل کتاب می رساند.

مراحل پایانی غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان

حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه قرار گرفته است و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود. وی با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، عنوان کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی(ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است. ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

توجه ویژه به مخاطبان کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

مهرداد باقری پبدنی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مهمترین رویداد فرهنگی کشور معرفی کرد و با تاکید براینکه تهران هرساله میزبان علاقه‌مندان کتاب از سراسر کشور است، گفت: اردیبهشت‌ماه هرسال بخاطر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یک ماه ویژه فرهنگی است؛ مدیران کلان شهری در تهران همه ساله تلاش دارند این رویداد بزرگ و بین‌المللی را رونق دهند. او توجه به کتاب را یک امر ضروری دانست و با تاکید براینکه نمایشگاه کتاب نباید صرفاً یک اتفاق تقویمی که حتماً باید تاثیرات قابل لمس داشته باشد، ادامه داد: بازدید حدود چهار میلیون مخاطب از نمایشگاه کتاب تهران به معنی یک ظرفیت بزرگ و مهم فرهنگی است که باید بسیاری از مشکلات و مسائل را به واسطه‌ آن برطرف کرد. رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه به رویکرد این سازمان در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و عنوان کرد: رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری در نمایشگاه کتاب امسال توجه و تمرکز بر مخاطب کودک و نوجوان است. ما امسال تلاش خواهیم کرد مفصل به موضوع دعوت برای حضور مخاطب کودک و نوجوان به نمایشگاه کتاب تهران بپردازیم.

فرهنگ هند مثل فرهنگ ایران یکنواخت نیست

سید اخترحسین کاظمی، ایران‌شناس، پژوهشگر زبان فارسی و استاد گروه مطالعات فارسی و آسیای میانه، دانشکده زبان، ادبیات و مطالعات فرهنگی دانشگاه جواهر لعل نهرو ، با اشاره به اینکه که متاسفانه تاکنون نتوانسته حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تجربه کند، اشاره کرد:«اگر روزی من به نمایشگاه کتاب در ایران بیایم، کتاب‌هایی را که می‌پسندم از جمله «شاهنامه»، «مثنوی معنوی»، «خمسه نظامی»، «گلستان» و «بوستان» سعدی و «دیوان حافظ» خریداری خواهم کرد و اگر از کتاب‌های معاصران هم بپرسید دوست دارم حتما مجموعه شعر دکتر شفیعی کدکنی و نوشته‌های محمد علی اسلامی ندوشن را تهیه کنم.» با توجه به این نکته که هند در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه حضور دارد، سید اختر حسین کاظمی در خصوص کتاب‌هایی از هندوستان که می توان در نمایشگاه به مخاطبان ایرانی عرضه شود، گفت: «هند یک کشور بزرگ و پهناور است و فرهنگ هند مثل فرهنگ ایران یکنواخت نیست. اینجا هر استان یک زبان دارد و هر استان در زبانش یک ادبیاتی دارد. علاوه براین زبان‌ها و ادبیاتی که هند دارد ادبیات و زبان انگلیسی هم به صورت تکامل یافته در هند وجود دارد. پس انتخاب ما خیلی متنوع است. اگر شما در زمینه فلسفه نگاه کنید ما نویسندگانی داریم مثل کریشنا مورتی، رادها کریشنن و... اینها کسانی بودند که در زمینه فلسفه کتاب‌های گرانبهایی نوشتند و این کتاب‌ها نه فقط در هند بلکه بیرون هند هم مورد استقبال قرار می‌گیرند.»